maandag 3 januari 2011

Een nieuw jaar!

Natuurlijk wil ik jullie van hieruit allemaal een heel goed 2011 wensen, met veel geluk, gezondheid, succes en wat er verder maar te wensen valt.

De kinderen zijn weer naar school. Alle drie hadden ze er zin in; weer een vaste regelmaat, nieuwe dingen leren en bekende gezichten zien.
Ook ik vind het heerlijk dat ze naar school zijn. Twee weken heb ik me, zogezegd, in dienst van de kinderen gesteld. En dat was goed. Nu is het goed dat ik weer aan mezelf toe kom.

Na een lekkere wandeling in de frisse buitenlucht, wilde ik met mijn boek verder gaan. Het schrijven heeft drie weken stil gelegen en ik kwam er net achter dat ik de hoop had dat ik in de kerstvakantie toe zou komen aan het herlezen van boeken.
Ik heb namelijk al veel geschreven over praktische zaken, zoals het medische circuit rondom fibromyalgie, het doen van dagelijkse activiteiten (huishouden, werk, zorg voor de kinderen) en ben nu aangekomen bij het schrijven over wat spiritualiteit voor mij heeft betekent in het omgaan met fibromyalgie. Voor mij is dit een belangrijk onderdeel en zal dus ook een belangrijk onderdeel van mijn boek vormen.

In de afgelopen twee jaar heb ik diverse boeken gelezen over mindfulness, the Secret, de Kracht van het Nu, meditatie, boeddhisme, alchemie, hekserij (de oude religie). Alle boeken op zich hebben iets bijgedragen aan hoe ik nu in het leven sta. Veel van de boeken hebben vergelijkbare punten.
De eerste keer dat ik de boeken las, heb ik er uitgepikt wat mij aanstond. Dit deed ik niet echt bewust en de inhoud van de boeken is mij vooral globaal bijgebleven. En omdat ik ervaren heb dat er veel overlappen zijn, weet ik ook niet meer precies, wat bij welk boek/stroming hoort.

Bij het schrijven van het boek, haal ik bepaalde zaken bewust terug, zodat ik mij weer bewust word waarom ik dingen nu doe zoals ik ze doe. En mij ook weer herinner wat ik de afgelopen tijd geleerd heb en wat misschien verwaterd is, terwijl ik wel de noodzaak er van in zie (juist doordat ik weer bewust aan terug denk). Door het zelf weer bewust te worden en het goed te verwoorden, hoop ik dat het ook voor anderen duidelijk is, waarom ik bepaalde keuzes maak en kan de informatie ook voor anderen van invloed zijn.
Ik vind het ook belangrijk dat de informatie zo goed mogelijk omschreven staat. Voor het bewustwordingsproces én voor het juist kunnen omschrijven, wil ik een aantal boeken daarom herlezen.
Ik weet nog niet hoe ik de informatie uit de boeken precies ga verwerken: een stuk per boek/spirituele stroming of (en ik neig nu meer naar die kant) een stuk over wat de boeken mij geleerd hebben en welke gezamenlijke punten mij aanspreken.

Ik heb nu echt het gevoel dat het nodig is dat ik eerst ga lezen en dan pas weer verder kan schrijven. Dat vind ik jammer, want het schrijven is zo leuk . . .

Bij het teruglezen van eerder geschreven stukken, denk ik dat ik het anders/beter aan kan pakken. Ik weet nog niet of ik nu al ga herschrijven. Eind januari ga ik een cursus volgen over het schrijven van een boek. Ik verwacht dan veel tips te krijgen en bij de huiswerkopdrachten kan ik waarschijnlijk delen van mijn boek gebruiken. Misschien is het handiger om die huiswerkopdrachten te gebruiken voor het herschrijven van bepaalde gedeelten. Hopelijk leidt dat tot tips, motivatie, ideeën om alle tekst na te lopen, zodat de tekst steeds beter leesbaar en vooral leuker om te lezen wordt.

Ik zit nu dus even op een “dood”-moment. Afwachten hoe ik daar door heen kom.

Ik houd jullie op de hoogte.
Groetjes, Esther

Geen opmerkingen:

Een reactie posten