zondag 26 december 2010

Feestdagen en de maanstanden

De maan doorgaat een cyclus met volle maan, afnemende maan, nieuwe maan en wassende maan.
Sinds enige tijd weet ik iets meer over de maanstanden en wat dit zou betekenen voor ons ritme en onze activiteiten.

Afnemende maan zou een goede periode zijn om activiteiten af te ronden, om op te ruimen en om periodes af te sluiten. Terwijl de wassende maan juist een geschikte periode is om nieuwe dingen op te pakken en de blik op de toekomst te richten. Nieuwe maan is de tijd voor overdenking, melancholie en zwaarmoedigheid. Onder een volle maan is er ruimte voor creativiteit en voelen sommigen zich energiek.

maanstand 26 december 2010

Dit jaar ben ik mij voor het eerst bewust van de invloed van de maan en het valt mij op dat het (toevallig) goed uit komt met de tijd van het jaar.
Volle maan viel dit jaar op 21 december en dat is ook de datum voor Midwinter of Yule. De dag waarop de nacht het langste is en waarna de zon elke dag weer een beetje aan kracht gaat terugwinnen. Het idee dat de dagen vanaf nu langzaamaan weer langer worden, geeft mij in ieder geval energie.  Ook al zitten we volop in de winter (met alle sneeuw en kou), de natuur gaat zich al voorbereiden op de lente.
De laatste twee weken van het jaar 2010 staan in het teken van afnemende maan. Dus tijd voor het afronden van allerlei projecten. Dit valt mooi samen met de kerstvakantie, waar ik in ieder geval niet toe kom aan het oppakken van nieuwe dingen.
Vlakbij 1 januari is het nieuwe maan en 1 januari is voor velen een moment van bezinning, van melancholie. Daarna komt wassende maan en daarmee een periode om naar de toekomst te kijken en nieuwe projecten op te pakken. Kortom een tijd voor goede voornemens en het uitvoeren hiervan. De kinderen gaan dan weer naar school en ik krijg de tijd op weer allerlei activiteiten op te pakken.

Voorlopig geniet ik van het samen zijn, van de tijd met elkaar. Lekkere dingen gemaakt voor de Kerst, Kerst gevierd met ons gezin en mijn ouders en volgende week oudejaarsavond vieren met vrienden en hun kinderen. En deze week tussendoor proberen nog wat dingen te doen die zijn blijven liggen, zoals wat administratie opruimen, de laatste rekeningen van dit jaar betalen en misschien nog wat opruimen en schoonmaken in huis.
Maar vooral: genieten!

Liefs, Esther

Geen opmerkingen:

Een reactie posten