dinsdag 2 november 2010

Autoschade vv dagwaarde?

Het was niet mijn bedoeling om vandaag alweer een blog te schrijven, maar ik moet even iets kwijt.
Vanmiddag is onze auto, die bij ons in de straat geparkeerd stond, aangereden door een vrachtauto.

Om 14:10u fietste ik bij ons huis weg en kwam vlakbij ons huis een immense vrachtauto tegen. Een uur later fietste ik de wijk weer in en kwam bij het begin van de wijk een buurvrouw tegen. Zij hield mij aan en waarschuwde me dat ik bij thuiskomst niet moest schrikken.
De vrachtauto die ik al gezien had, bleek bij het nemen van de bocht naar rechts, met zijn linker achterkant onze auto te hebben geraakt. De vrachtauto was gewoon doorgereden. De chauffeur had niets van de aanrijding gemerkt. Andere buren die het hadden zien gebeuren, zijn achter de vrachtauto aangereden en hebben hem al snel aan kunnen spreken. Glasscherven en verfresten van onze auto zaten op zijn vrachtauto en de chauffeur gaf meteen aan dat het waar moet zijn wat mijn buren vertelden. Gegevens werden uitgewisseld en foto’s van de vrachtauto gemaakt. Het was echt een enorm gevaarte!

Ik was dus voorbereid toen ik bij de auto aankwam. Ik had gehoord dat er een raampje achter stuk was en dat er flinke deuken in de auto zaten. Toch schrok ik enorm toen ik de auto zag. De achterklep is helemaal ontwricht. Waar de aanraking met de vrachtauto begon, begint een grote kras. Bij het nemen van de bocht en dus bij het uitdraaien van de achterkant van de vrachtauto wordt deze kras steeds groter, gaat over in een grote deuk en uiteindelijk heeft de vrachtauto grip gekregen op de achterklep. Deze is een stukje meegenomen voordat de vrachtauto het “contact” met onze auto verloor. Je kan je vingers door de kier steken, zo ver staat de achterklep open.
En dan beginnen de regelzaken:
-          Freek (mijn echtgenot) bellen om hem op de hoogte te brengen en om te vragen of hij verwacht snel thuis te zijn.
-          Plannen aanpassen rondom het uit school halen van de kinderen en een gepland bezoek aan een inloopactiviteit voor de jongens uitstellen.
-          Freek belt onze verzekeringsadviseur om te overleggen wat te doen.
-          Buren maken foto’s van de schade die ons later worden gemaild.
-          Bij thuiskomst uit school krijg ik de contactgegevens van de chauffeur en diens bedrijf.
-          Freek komt thuis en belt het betreffende bedrijf. Zij accepteren de schade. Zij zullen het morgen met de chauffeur bespreken en ons een document mailen dat wij verder in kunnen vullen.
-          Freek belt onze verzekeringsadviseur en hoort dat wij de auto naar een schadeherstelbedrijf mogen brengen.
-          Freek belt een schadeherstelbedrijf en kan de auto meteen brengen. Dit moet ook wel, want de auto is nu open door het kapotte achterraam en de klep die geforceerd aan één kant open staat.
-          Freek brengt de auto weg en hoort dat de dagwaarde van de auto én de schade dusdanig is, dat het de vraag is of de schade onder de dagwaarde blijft.
-          Van onze verzekeringsadviseur horen we dat, doordat onze auto voor mij is aangepast, onze auto meer waard is dan een gewone auto waarvan de waardes via internet achterhaalt kunnen worden. Maar het blijft spannend.

Freek heeft gelukkig heel veel van het regelwerk op zich genomen. Het lijkt ook dat hij hier mee vanaf weet. Bij rondbellen was ik er waarschijnlijk ook achter gekomen, maar ik vond het erg prettig dat Freek dit stuk op zich nam. Na het wegbrengen van de auto en het nog één keer bellen van de verzekeringsadviseur mocht hij wel meteen weer aan het werk, omdat er nog een storing was doorgekomen, wat bij zijn werk hoort.

Terwijl Freek bezig was, heb ik me ook niet verveeld. Al was het met hele andere dingen:
-          Ik heb de kinderen van school gehaald en uitgelegd wat er gebeurd was en wat er nu mogelijk gaat gebeuren om weer een gerepareerde auto te krijgen.
-          Ik heb drinken en wat lekkers voor de kinderen verzorgd.
-          Ik heb er voor gezorgd dat zij – geplast en wel en met horloge – naar buiten gingen om te spelen.
-          Ik heb de eetplannen aangepast naar iets wat haalbaar, maar toch gezond, was op dat moment en ik heb dit eten bereid.
-          Ondertussen heb ik alternatief vervoer – lees een taxi door Opa – geregeld voor een ziekenhuisbezoek en mogelijk ook voor zwemles.
-          Ik heb met de kinderen gegeten. We waren bijna klaar toen Freek ook weer thuis was.

Een bewogen middag die veel gevolgen heeft voor de komende week.
Morgen horen we wat de schade is en of dit onder de dagwaarde blijft, dus of dit vanuit de verzekering gerepareerd kan worden. Hopen!!!!!!!!
Zeker een week, mogelijk anderhalve dag geen auto. Ik heb ook niets aan een leenauto (of dit nu van de garage of van de buurvrouw is). Mijn auto is voor mij aangepast met handbediening. Dit betekent dat ik met mijn handen gas geef en rem. Dat wordt lopen en fietsen deze week. Nu maar hopen op droge periodes rondom de schooltijden (en op voldoende energie), maar volgens de voorspellingen krijgen we veel regen. Voor allerlei plannen moeten alternatieven bedacht worden.
Morgen ga ik vragen of het mogelijk is om een aangepaste auto te huren op kosten van de verzekering van de tegenpartij. Dat zou wel heel fijn zijn, maar ik reken er op dat het niet kan. Dan kan het alleen maar meevallen. Anders misschien een leenauto van de garage, zodat in ieder geval Freek het weekend ons kan vervoeren naar de verschillende afspraken.

Maar vooral hopen dat de auto over anderhalve week gerepareerd en wel weer voor onze deur staat. Zonder al te veel gedoe om dit voor elkaar te krijgen. Duimen jullie mee?

Wordt vervolgd.
Groeten, Esther

Geen opmerkingen:

Een reactie posten