zondag 31 oktober 2010

Een heerlijke herfstvakantie!

Vandaag is de laatste dag van de herfstvakantie. Een week waarin het normale ritme even stil staat en er weinig uit mijn handen komt. Daar had ik me ook op ingesteld, dus er viel niets tegen.

Een week lang niet werken aan mijn boek, geen klussen in huis oppakken, geen wandelingen of fietstochtjes alleen (zoals ik normaal doe tijdens schooltijd).
Maar wel elke dag rustig wakker worden en rustig ontbijten, met de kinderen naar het bos om te wandelen, samen lekker knus op de bank om een film te kijken en in de bibliotheek nieuwe boeken halen die meteen gelezen kunnen worden.

In het verleden wilde ik graag ook in een vakantieweek aan allerlei klussen en werkzaamheden toekomen. Achteraf viel het altijd weer tegen als dit niet lukte. Dit keer heb ik me er echt op ingesteld dat er deze week niets uit mijn handen zou komen. En het viel dan ook alleen maar mee, wanneer ik toch een klein klusje kon opknappen of ’s avonds nog de energie had om achter de naaimachine te duiken. Ik heb zelfs weer een aantal foto’s kunnen uitzoeken die ik binnenkort wil laten afdrukken. (Dan kan ik weer verder met het inplakken van de foto’s in de boeken van de kinderen.)

Ik heb deze week meer gedaan dan ik van te voren had bedacht en juist omdat ik er geen rekening mee gehouden had, is het dubbel zo fijn dat ik hier aan toe ben gekomen.

Ook dit laatste weekend van de vakantie wordt er weinig gedaan, behalve genieten. Maar dat komt niet door de aanwezigheid van de kinderen thuis, maar juist door hun afwezigheid.
Freek en ik hebben voor het eerst sinds tijden een heel weekend voor onszelf. Lekker uit eten, rustig ’s morgens wakker worden, beetje rommelen in huis, samen shoppen, thuis lekker eten met kaarsjes aan. Juist omdat we nu twee dagen voor onszelf hebben, merken we dat we ook de rust hebben om gewoon even niets te doen. We hebben wel vaker één dag zonder kinderen gehad, maar in die ene dag willen we dan zoveel, dat we ons schuldig voelen (ik in ieder geval), als we even zitten niets te doen. Terwijl dat juist zo lekker is. Om even bij te tanken; om even leeg te wezen; om gewoon even niets te hoeven.

Het was een heerlijke vakantieweek! Juist door de reële verwachtingen die ik ervan had.
(En morgen weer lekker verder aan mijn boek!)

Groeten, Esther

Geen opmerkingen:

Een reactie posten