zaterdag 5 juli 2014

Ik ga op vakantie en ik neem mee . . .

Dit jaar neem ik een aantal artikelen mee die ik voorheen niet meenam op vakantie.

Vitamine E olie
Deze telt niet helemaal mee, want vorig jaar nam ik dit al voor het eerst mee, maar voor het complete verzorgingsplaatje noem ik hem toch.
Deze olie is voor mij namelijk een multifunctioneel verzorgingsproduct: oogmake-upverwijderaar, oogcrème, anti-rimpelcrème, after sun en huidverzorger (bij droge huid of om wondjes te verzorgen). Ook dit jaar gaat de fles zeker weer mee. 

Honing
Sinds een half jaar gebruik ik honing om mijn gezicht schoon te maken. Het werkt als een soort face-wash: een beetje honing (ongeveer zoveel als op een theelepel past) in mijn ene handpalm, de andere hand nat maken onder de warme kraan en de ergste nattigheid eraf kloppen, even de handpalmen tegen elkaar aan wrijven en wassen maar. Afspoelen met lauw water en schoon is mijn huid.
Honing kan je ook gebruiken als gezichtsmasker, maar op de camping doe ik dat niet.
Wel gebruik ik het op de pannenkoek en in mijn ‘overnight oats’. Eens kijken of zo’n ontbijt ook gaat lukken in de tent.
En uiteraard is honing ideaal bij keelpijn om de keel te verzachten én te ontsmetten.

Kamille
Uiteraard is kamille lekker en rustgevend om thee van te zetten, bijvoorbeeld als mijn menstruatie toch in de vakantie komt.
Maar het gaat vooral mee om mijn gezichtstonic aan te vullen. Ik gebruik namelijk afgekoelde, sterke kamillethee als tonic (dus na de ‘honing-face-wash’). In de badkamer thuis blijft dat wel zo’n vier weken goed, maar in de warme tent is het flesje toch echt na twee weken toe aan een frisse vulling.
En de afgelopen dagen heb ik ontdekt dat je ook heel goed kompressen kan maken met kamillethee om je huid te kalmeren bij ontstekingen. En dat werkt vast ook wel bij zonnebrand – al hoop ik het daarvoor niet nodig te hebben.
Nog een leuke manier om kamillethee te gebruiken: als naspoelmiddel voor blonde haren na het haren wassen. Wordt het nog mooier en blonder van.

Azijn
Nog zo’n multifunctioneel goedje.
Al jaren gebruik ik azijn om de jeuk bij muggenbulten te verzachten (een tip van mijn oma) en ik voeg het toe aan het water waar ik eieren in kook (om kapot koken te voorkomen). Dat was echter al een paar jaar geen reden genoeg om azijn op vakantie mee te nemen. Maar dit jaar gaat er wel een flesje mee en wel in mijn beauty case. In een sprayflacon, als crèmespoeling. Na het wassen op het haar sprayen, even in laten trekken (een minuutje is al genoeg) en dan uitspoelen. Geen klitten meer en wel glans. En als het dan toch mee gaat, kan ik het ook meteen weer gebruiken bij de eitjes en bij muggenbulten. 


Ingrediënten voor de overnight oats
Ik merkte een half jaar geleden dat twee keer per dag brood eten mij tegen ging staan. Bovendien gaf het mij ook geen voldaan gevoel meer. Veel te snel had ik weer honger. Nu ontbijt ik doordeweeks anders: met een smoothie (chiazaad, havermout, fruit, eventueel sla en vocht – water of sap) of met overnight oats. Dit is havermout (oats) dat ’s nachts (overnight) heeft geweekt in water, melk of verdunde yoghurt of kwark. Hier voeg ik allerlei dingen aan toe zodat het steeds weer anders wordt, zoals chiazaad, zaden, pitten of noten, gedroogd of vers fruit, kokos, kaneel en/of cacao. Het zal even wennen zijn om dit ook op de camping te maken, maar het bevalt thuis zo goed, dat ik er wel spullen voor mee ga nemen.



En jullie, hebben jullie ook bijzondere artikelen die meegaan op vakantie?

Fijne vakantie.
Groetjes, Esther

Geen opmerkingen:

Een reactie posten