maandag 17 maart 2014

Suiker en kinderen (deel 2)

Zoals ik vorige week al schreef wil ik voor Bob, Rick en Ayla duidelijk maken waarom het goed is om geen suiker te eten, en dan doel ik op geraffineerde suiker. Omdat ik denk dat deze informatie voor meer kinderen (of eigenlijk alle mensen) interessant is, deel ik dit met jullie in deze blog. En dan uiteraard wel in kindertaal, voor iedereen begrijpbaar. 

Waarom is suiker slecht voor je?


Wat is suiker?
Suikers zijn stofjes (koolhydraten) die zitten in groente en fruit en heel veel andere dingen die wij eten. Deze koolhydraten zijn de brandstof voor ons lijf.
In fabrieken halen ze de koolhydraten uit de groente en fruit (denk aan suikerbieten) en na heel veel bewerken krijg je dan bijvoorbeeld kristalsuiker. Dit is de witte suiker die de meeste mensen in het suikerpotje hebben.

Maar waarom is suiker dan slecht?
Dat is een heel goede vraag. Niet alle suiker is slecht. De suiker die van nature al in bijvoorbeeld groente en fruit zit en die je samen met die groente of fruit eet, is goede suiker. Je lijf haalt uit deze suiker de energie om te bewegen, te leren en te groeien. Maar om deze suiker te kunnen gebruiken heeft je lijf vezels, vitaminen en mineralen nodig. Deze stofjes zitten samen met de suiker in bijvoorbeeld je appel. Dat is door de natuur dus heel goed geregeld.

Wat is slechte suiker?
Bij suiker zal je waarschijnlijk als eerste denken aan de suiker in het suikerpotje of misschien aan snoep en koek, omdat je weet dat daar suiker in zit. In deze suiker zitten niet meer die vezels, vitaminen en mineralen die je lijf nodig heeft om de suiker te kunnen gebruiken.
Je lijf zal vitaminen en mineralen uit je lichaam halen om toch de suiker te kunnen verwerken. Terwijl je deze stoffen ook voor andere dingen nodig hebt.
Daarnaast zorgen de vezels ervoor dat het suiker langzaam door je lichaam verwerkt wordt. Zonder die vezels komt het suiker heel snel in je bloed. Dit noemen ze een hoge bloedsuikerspiegel. Je lichaam vindt dit niet fijn en gaat een stofje aanmaken, insuline. Goede oplossing denk je misschien. Maar als dit vaak gebeurt, maakt je lijf te makkelijk insuline aan en daalt je bloedsuikerspiegel ook weer heel snel. Hierdoor voel je je slap en futloos en heb je behoefte aan suikers. Je hersenen denken namelijk dat dit helpt, maar eigenlijk zorg je er alleen maar voor dat je insuline blijft aanmaken en suiker blijft eten.
Dus suiker uit het suikerpotje en de suikers die de fabrikanten stoppen in snoep, koek en ijs, maar ook in allerlei andere spullen als tomatenketchup en vleeswaren is dus slechte suiker.
Deze slechte suiker is gehaald uit de natuur, maar door de fabriek zijn alle nuttige stofjes eruit gehaald. Dit noemen ze geraffineerd.

Waarom is geraffineerde suiker slecht voor je?
Eerst zal ik een aantal dingen opnoemen dat suiker met je lijf doet.
Net heb ik al geschreven dat bij geraffineerde suiker je lijf vitaminen en mineralen uit je lijf gebruikt om de suiker te kunnen verwerken. Hierdoor kan je een vitaminetekort krijgen.
Door het eten van suiker stijgt je bloedsuikerspiegel en maakt je lichaam insuline aan. Hierdoor daalt je bloedsuikerspiegel weer heel snel en hierdoor voel je je moe en futloos en kan je je moeilijk concentreren. Dit noemen we vaak een ‘dip’.
Door het op en neer gaan van je bloedsuikerspiegel kan je te veel gaan snoepen, waardoor je dikker wordt. Je lijf heeft namelijk niet de tijd om al dit eten te verwerken en dan maakt je lichaam hier vet van.

Wat ik hierboven heb geschreven geldt voor iedereen, maar daarnaast kan je ook andere klachten krijgen als je (vaak) suiker eet. Iedereen reageert anders en dus reageert ieder lijf ook anders op suiker. Deze klachten kun je dus krijgen door suiker, maar het hoeft niet.
Een hele lijst, waarin ik alleen de dingen heb gezet die voor jou als kind begrijpelijk en van toepassing zijn:
Minder weerstand, slechter kunnen zien, problemen met je maag en darmen, auto-immuunziektes (dat zijn ziektes die ontstaan doordat je lichaam stofjes uit zijn eigen lijf niet herkent en daardoor wil afbreken, bijvoorbeeld astma, artritis (reuma) en MS), blindedarmontsteking, voedselallergie, eczeem, hoofdpijn, moeilijker leren, depressie, duizeligheid, kan ADHD verergeren, epileptische aanvallen.
Verder werkt suiker verslavend en vergiftigend.
(Let op: er zijn verschillende meningen of suiker dit echt met je lijf kan doen, maar ik heb bij Ayla – mijn dochter -  en mijzelf gemerkt dat klachten minder zijn geworden door (bijna) geen suiker meer te eten. Bovendien zijn de klachten uit deze lijst overgenomen uit een boek waarin ook de onderzoeken genoemd worden om dit te kunnen beweren.)

Maar wat doe je nu je dit weet?
Ik vind het belangrijk dat je snapt wat suiker met je lijf doet. Nu kan je zelf beter kiezen wat je wel en niet wilt eten.
Als je minder suiker wilt eten, weet ik uit eigen ervaring dat dit best moeilijk kan zijn. In heel veel dingen zit suiker en juist in de dingen die veel kinderen lekker vinden. Het is dus echt wel zoeken naar goede vervangers, want je wilt tenslotte toch wat lekkers eten als je uit school komt.
Binnenkort wil ik een stukje schrijven wat je allemaal kunt eten zonder dat er geraffineerde suiker in zit. Ook zal ik nog iets schrijven hoe dat nu ziet met kunstmatige zoetstoffen.


Groetjes, Esther

3 opmerkingen:

  1. Lijkt me erg lastig om kinderen hier bewust van te maken! Mooi 'over mij' stukje heb je trouwens hier links geschreven. Ik heb zelf ook fibromyalgie en leef ook zo gezond mogelijk :)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Leuk om te horen van je, Ise.

      Verwijderen
    2. Deze reactie is verwijderd door de auteur.

      Verwijderen