maandag 31 maart 2014

Kinderen en suiker (deel 4)

De afgelopen weken heb ik geschreven over suiker en over zoetstoffen en wat deze doen met je lijf. Ik hoop dat ik hiermee kinderen (maar natuurlijk ook volwassen) meer bewust kan laten worden van wat ze eten. En als je je ergens van bewust bent, kan je – als je dat wil – je eetpatroon veranderen.

Want:
Wat kan je wel eten?

Misschien ben je al op gaan letten, de laatste weken en is het je opgevallen dat suiker toch wel in heel veel spullen zit. Niet alleen in snoep, koek en limonade, maar zelfs in vleeswaren en sauzen.
Zonder suiker eten is dus best wel lastig en alles in één keer vermijden ook.
Ik ben van mening (want deze stukjes schrijf ik vanuit mijn gedachten, maar wel op basis van bekende informatie) dat alles wat je weet te vermijden mooi meegenomen is. Elk klontje suiker dat je niet meer gebruikt, is er één.
Stap voor stap zal ik voorbeelden geven over wat je wel kan drinken en eten.

Drinken
Veel kinderen drinken limonade of sap. Water drinken is misschien het beste en het is goed als je hier aan probeert te wennen, maar ik snap ook wel dat je liever iets drinkt met een smaakje.
In plaats van aanmaaklimonade kan je diksap kopen. Dit vind je in het schap met babyspullen, want baby’s vanaf 4 maanden mogen dit al. Diksap is gemaakt van vruchtensap dat ze in de fabriek heel sterk ingedikt hebben. Door er thuis in je beker water bij te doen, heb je een lekker drankje. Let goed op de verhouding, want je hebt hier minder van nodig dan van limonade.
Sap heb je in heel veel verschillende soorten. Veel pakken, die geen sap genoemd mogen worden, omdat er meer in zit dan alleen fruitsap, bevatten suiker en/of zoetstoffen. Liever vermijden dus. Er zijn ook pakken sap op 100% fruitbasis. Misschien niet zo goed als versgeperst, maar beter dan de sappen die suiker bevatten.
En thee drink je vanaf nu dan gewoon zonder suiker. Mijn kinderen hebben dit in één week afgebouwd, gewoon steeds een beetje minder suiker in de thee. En nu vinden ze thee met suiker vies.

Snoep
Tja, snoep. Bijna het hele snoepschap kan je eigenlijk wel vermijden in de supermarkt. Dat valt even tegen, maar waarschijnlijk had je dat al wel verwacht. Wel vind je hier een paar zakjes drop die suikervrij zijn. Maar let op: kijk wel bij de ingrediënten of ze er geen aspartaam in gestopt hebben. (Klene heeft bijvoorbeeld geen aspartaam toegevoegd, AH weer wel.)
Rozijntjes bevatten geen suiker en ook verkopen steeds meer winkels stukjes gedroogd fruit in uitdeelzakjes of –pakjes. Deze laatste zijn niet echt goedkoop en je kunt het makkelijk zelf maken door zelf gedroogde pruimen, abrikozen en vijgen in stukjes te snijden en dit te mengen met rozijntjes en misschien zelfs cranberry’s. Want gedroogd fruit kan je zien als het snoepje uit de natuur. Of gewoon lekker de grote versies eten, natuurlijk. Ayla kan echt smullen van een vijg.
Bij de natuurwinkel verkopen ze snoep dat meestal geen suiker bevat: lolly’s, dropveters, toffees, marshmallows en nog veel meer. De chocola bevat dan meestal rietsuiker. Niet ideaal, maar beter dan kristalsuiker. En hoe puurder de chocola, hoe minder (riet)suiker er in zit.


Koek
Ook het koekschap in de supermarkt kan je overslaan als je geen suiker meer wilt eten. Bij de natuurwinkel is er redelijk wat keus in suikervrij koek. Deze koek is gezoet met natuurlijke zoetstoffen, zoals honing en tarwestroop. Misschien nog steeds niet super, maar het is al heel goed om de kristalsuiker te vermijden en ik snap echt wel dat je af en toe een koekje wil.
De natuurwinkel is echter niet goedkoop. Zelf koekjes bakken is dan een goed alternatief. Op mijn blog staan verschillende suikervrije recepten, maar ook op internet kan je heel wat recepten vinden. Zoek maar op ‘recept suikervrij koekjes’ en je hebt de koekjes voor het uitzoeken.
Ook muffins, cake en taart kan je zelf maken als je geen suiker wilt. Of overleggen met de bakker, maar zelf maken is wel zo leuk.

Andere tussendoortjes
Chips zal door veel kinderen regelmatig gegeten worden. Probeer alle smaakjes te vermijden. Hier zitten bijna altijd wel smaakversterkers en suiker in. Naturel chips is dan het handigst. Dit bevat alleen maar aardappelen, olie en zout.
Ook bij andere soort zoutjes kan je op de zakken kijken wat er in zit, maar de meeste smaken bevatten weer suiker, omdat ze hier nu eenmaal de smaakjes lekker mee maken. Zoute stokjes, pinda’s of andere nootjes zonder fabrieksjasje of extra smaakje zijn zonder suiker, voor zover ik heb ontdekt.

Fruit kan natuurlijk altijd, net als plakjes komkommer, stukjes wortel, reepjes paprika of radijsjes. Maak er zelf een leuk schaaltje van en dan wordt ook dit tot een feest.

Andere tussendoortjes kunnen zijn: knäckebröd met smeerkaas en eventueel plakjes tomaat of komkommer, rijstwafels met pindakaas en plakjes banaan en zo kan je zelf nog veel meer variaties bedenken. Er is nog keus genoeg, je moet alleen anders gaan denken.



Brood en broodbeleg
In veel brood zit suiker, soms onder een andere naam zoals dextrose. Vaak is het meest simpele en goedkope brood nog het beste als je suiker wilt vermijden. Dat lekkere (als je er van houdt tenminste) donkerbruine brood is zo mooi donkerbruin omdat er gebrande suiker in zit. En jij maar denken dat dit komt door alle zaden en granen die ze erin stoppen. Ook ontbijtkoek zit trouwens vol suiker.
Kaas bevat – naar mijn weten – geen suiker, dus dat kan je gewoon blijven eten.
Bij vleeswaren is het wel opletten. Nu verwacht ik dat er niet veel suiker in zal zitten, maar in de meeste vleeswaren zit dus wel suiker. Ik ben laatst gaan zoeken naar vleeswaren zonder suiker en zonder smaakversterker en dat bleek dus zoeken naar een speld in een hooiberg. Later maar weer verder zoeken. Hierbij kan je denken – zoals ik nu ook denk – dat je al veel suiker vermijd en dat het maar een beetje is dat in de vleeswaren zit. Het moet dan maar. Zelf eet ik geen vlees, dus ook geen vleeswaren, maar voor de kinderen haal ik ‘gewoon’ vleeswaren in huis.
Zoet beleg is natuurlijk lastiger en daarin is de keuze ook klein als je geen suiker meer wilt eten. Alles met chocola (hagelslag, vlokken, pasta) bevat suiker. Pindakaas bevat vaak een beetje dextrose (= suiker), maar er zijn ook potten zonder suiker, zoals Calvé en Jumbo.
Appelstroop kan wel met alle variaties die er zijn. Er zit maar heel soms suiker in, dus even kijken op het etiket.
Jam mag alleen jam heten als er suiker in zit, dus jam mag niet. Maar je hebt ook fruitspread. Het is bijna jam, maar net niet, want er zit geen suiker in. Zonnatura en St.Dalfour zijn merken ‘jam’ zonder suiker.
En fruit op brood is ook altijd lekker.

Avondeten
In het avondeten zal toch geen suiker zitten, zal je denken. Ja, dat dacht ik dus ook. Totdat ik beter ging kijken. In zakjes nasikruiden, kruidenmix voor macaroni, juspoeder en pakketten voor ‘wereldgerechten’ zit bijna altijd wel suiker en andere stoffen die ik niet graag gebruik.
Ook in snel-klaar-vlees en vegetarische vleesvervangers zit bijna altijd suiker.
Goed opletten dus en ook hier weer veel zelf maken.
Maar, als je overdag al veel suiker weet te vermijden, dan kan je ervoor kiezen om dit bij de avondmaaltijd een beetje los te laten. Wie weet wordt dat een stap voor in de toekomst.
Ook toetjes bevatten – dit had je vast wel verwacht – bijna altijd suiker.
Bob en Ayla hebben nu de Griekse yoghurt (of yoghurt Griekse stijl) ontdekt. Een klein scheutje diksap erover heen en smullen maar.

Heel veel tips over wat je allemaal wel kunt eten. Ik ben vast nog wel wat dingen vergeten, maar dit overzicht lijkt mij al een eerste stap op de goede weg.
Wil je meer weten, dan kan je op internet heel veel vinden over suiker, suikervrij en zoetstoffen.
Bijvoorbeeld de namen voor suiker die fabrikanten op de etiketten zetten en waardoor jij denkt dat er geen suiker in zit. Er staat dan bijvoorbeeld geen suiker, maar glucosestroop. En zo zijn er dus nog veel meer namen.
Je mag mij natuurlijk ook altijd een vraag stellen. Het is altijd leuk om te horen hoe anderen er over denken en wat zij tegenkomen op hun zoektocht.
Ik ben echter zeker niet alwetend, maar wil altijd meedenken.

Groetjes, Esther

2 opmerkingen:

  1. Hoi Esther, duidelijk stuk maar vroeg me af wat er mis is met natuurlijke zoetstoffen zoals honing of tarwestroop, dit is toch geen suiker???

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Om tarwestroop uit tarwe te krijgen is er een heel proces nodig. Ik weet niet precies hoe het gaat en ik vind het een stuk minder geraffineerd dan geraffineerde suiker, maar hier zijn de meningen dus over verdeeld. Als ik bij de natuurwinkel koekjes kan kopen met tarwestroop of maisstroop of dergelijke, doe ik dit wel. Voor mij is het een veel beter alternatief dan de koekjes uit de supermarkt en het is toch wel handig om af en toe een pak koekjes uit de kast te kunnen trekken.
      Honing is veel beter en wordt door mij veel gebruikt. Alleen hierbij geldt: alles waar 'te' voor staat, is niet goed. Bovendien, als je al het suiker zou vervangen door honing, blijft je lichaam gewend aan zoet. Maar dat is voor mij ook de enige 'maar' van honing.

      Verwijderen