maandag 3 februari 2014

Zelf scrub maken

Dankzij een vriendin kwam ik op het idee om zelf een lichaamsscrub te maken. Volgens haar is dit heel makkelijk te doen en je kan er je eigen favoriete ingrediënten aan toevoegen.

En het is inderdaad heel simpel. Je neemt:

  •  één deel soda (baksoda, zuiveringszout, backing soda zijn allemaal namen voor dit product, maar huishoudsoda lijkt ook te kunnen)
  • één deel zout (als je het voor je gezicht wil gebruiken) of suiker (als je het voor je lichaam wilt gebruiken – al kom ik op internet tegen dat rietsuiker ook voor je gezicht te gebruiken is, omdat dit makkelijk oplost in water en dus niet te erg schuurt)
  • kruiden of etherische olie naar behoefte
  • een olie om het handzaam te maken en bovendien maakt dat je huid meteen wat vetter.


De droge ingrediënten samen in een kom

Samen met de olie gemengd tot de uiteindelijke scrub

Ik heb de eerste twee keer dus huishoudsoda gebruikt, omdat ik die link legde als iemand zei dat ik soda moet gebruiken. Nu kom ik op net op internet allerlei sites tegen die baksoda gebruiken. Ik heb geen uitslag of jeuk gekregen van de huishoudsoda, dus volgens mij kan dat best.
Soda helpt dode huidcellen te verwijderen en doodt bacteriën. Goede eigenschappen voor een scrub.

Kruiden hebben ieder hun eigen werking en effect en afhankelijk van je behoefte kan je die kruiden toevoegen die dan bij je passen. Even fijn wrijven of snijden of in de vijzel fijn maken en dan toevoegen. Ook kan je natuurlijk een paar druppels van een etherische olie toevoegen.
Ik heb nu één keer een combinatie van salie en tijm gebruikt. Beiden hebben een zuiverende werking en een stimulans voor de gezondheid.
De andere keer gebruikte ik munt en sinaasappelschil. Dit leverde een fris ruikende scrub op; alleen de geur zorgde al voor energie en een voorjaarsgevoel. Munt zou dan zorgen voor zuivering, genezing en helderheid en sinaasappel voor geluk en vreugde. Hoe kan je je dag beter beginnen?

Beide scrubs maakte ik vers, maar de laatste keer heb ik wel meteen extra sinaasappelschil geraspt en te drogen gelegd. Ik wil een potje vullen met scrub, zodat deze klaar staat in de badkamer. Kan ik lekker elke week (vooral) mijn benen scrubben, zodat ik straks klaar ben voor de lente.

Groetjes, Esther

Geen opmerkingen:

Een reactie posten