maandag 10 september 2012

Kindertraktatie: kaasbloemen

Na een eerste schoolweek met drie snotterige, hoesterige kinderen – waarvan Rick twee dagen ziek thuis is gebleven – is de kop eraf en het ritme weer gevonden.
Vakantie was heerlijk, maar op tijd opstaan, ontbijten, de kinderen naar school en zelf dingen kunnen doen is mij – én de kinderen – goed bevallen. Al hoop ik wel dat we snel allemaal weer fit zijn én blijven!
Afgelopen weekend was Ayla jarig. Haar verjaardag hadden we al goed gevierd in juni (samen met die van haar broers) en dus kwamen alleen Opa en Oma langs. Lekker rustig, veel buiten spelen en ’s middags ging Ayla naar zwemles.

Vandaag was misschien nog wel de meest spannende dag: uitdelen.
Tot nu bakte ik cakejes om uit te delen op school, maar dat zit er voor Ayla niet meer in (ik heb nog geen suikervrij recept waar ik helemaal achtersta). Dus dat werd het niet.
Ayla had met mij samen een keer een traktatie gezien, die haar wel wat leek: Kaasbloemen (gezien op www.traktatieblog.com).

Ik heb mijn eigen versie ervan gemaakt.

Nodig:
- Platte stukken kaas
- Satéprikkers
- Augurken
- Druiven
- Uitsteekvormpje van een bloem (voor koekjes)

Van de kaas heb ik plakken gesneden van ca. 1 cm dik. Hieruit heb ik met het uitsteekvormpje bloemen gestoken.
De augurken heb ik in de lengte doormidden gesneden.
De druiven wassen en van het steeltje halen.
Dit zijn allemaal dingen die je van te voren kan doen, net als een bloempot bekleden met aluminiumfolie en vullen met vochtig zand om het verder te verzwaren. Dit zand heb ik weer afgedekt met folie om te voorkomen dat er zand op de traktaties komt.

De ochtend van het uitdelen heb ik de augurken een beetje schuin op de satéprikkers gestoken en doorgeschoven tot iets boven de helft.
Een kaasbloem boven op de prikker, waarbij de prikker iets uitsteekt, waar dan weer een druif op past.
In de pot steken en zo alle traktaties afmaken.


Ayla was er heel blij mee en had veel zin om uit te gaan delen.

Groetjes, Esther

Geen opmerkingen:

Een reactie posten