maandag 5 mei 2014

Kleuren: wat betekenen ze eigenlijk?


Laatst heb ik voor een vriendin een geluksarmbandje geknoopt. Zij kon en kan wel wat kracht en gevoel van liefde gebruiken. En als ik dan toch bezig ben, kan ik het niet laten om ook armbandjes te maken voor haar twee dochters. De kleuren heb ik bewust uitgekozen. Maar hoe zit het nu eigenlijk met die kleuren.


Kleuren kunnen associaties oproepen en hun betekenis is dan voor jou verbonden aan een persoonlijke ervaring. Maar iedere kleur heeft ook in het algemeen een effect, een energie die wat met je doet. Deze energie kan je inzetten om je beter te voelen. Bijvoorbeeld wanneer je je druk en gestrest voelt. Kies dan geen shirt met allemaal drukke kleuren, maar iets groens of blauws; dat heeft een kalmerende uitstraling.

De energie van kleuren gebruik ik in geluksarmbandjes.
Deze armbandjes maak ik zelf en geef ze graag aan iemand die ik geluk toewens. Ik maak ze ook in opdracht via mijn webwinkel Elisabeths Appelier.




De kleuren
Wit – energie, een nieuw begin, helderheid, vitaliteit
Zwart – rust, aanvaarding, wedergeboorte
Rood – kracht, doorzettingsvermogen, passie, moed
Oranje – vruchtbaarheid, vreugde, gezondheid
Geel – communicatie, ontdekken (leren en reizen), inspiratie
Groen – liefde, troost, eigenliefde, hoop, rust
Blauw – wijsheid, onbeperkte mogelijkheden, vertrouwen en bescherming
Purper/paars – intuïtie, spiritualiteit, wijsheid, inspiratie
Bruin – bescherming, met beide benen op de grond staan
Roze – liefde, vriendschap, verzoening, harmonie
Grijs – compromis, neutraliteit, flexibiliteit, bescherming


Bij de wit-roze-rode armbandjes die ik maakte, staat wit voor een nieuw begin en de energie die hierbij nodig is, roze voor de liefde en vriendschap die de ontvanger mag ervaren en rood voor de kracht en het doorzettingsvermogen dat nodig is om de situatie aan te kunnen.

Bij een huwelijk is het een idee om het bruidspaar ieder eenzelfde armbandje te geven ten teken van verbondenheid. En voor de kleuren kan je denken aan oranje, rood en geel. Maar natuurlijk zijn alle kleuren mogelijk waarvan je vindt dat die symbool staan voor wat je ze toewenst.

Wie weet heb ik jullie op ideeën gebracht.

Liefs, Esther

Geen opmerkingen:

Een reactie posten