maandag 23 september 2013

Boekrecensie: Mariëtte Aerts, een voor mij tot voor kort onbekende schrijfster

Als door toeval kwamen een aantal boeken van Mariëtte Aerts op mijn pad. Het leken mij wel leuke boeken – veel verhaal, maar toch niet te ingewikkeld – en dus ideaal voor de vakantie.

Al lezende twijfelde ik al of deze boeken bedoeld zijn voor volwassenen of voor (grote) kinderen. Achteraf ben ik gaan zoeken op internet en bleken het kinderboeken te zijn. Dat maakt ze echter niet minder leuk.

Dus of je nu op zoek bent naar een fantasievol, spannend boek voor je tiener of zelf op wilt gaan in een boek over heksen of een trilogie over elfen, feeën en andere fantasiefiguren, ik vind de boeken van Mariëtte Aerts in beide gevallen een aanrader.



‘Heksenhei’ gaat over twee kinderen uit de bovenbouw van de basisschool die gefascineerd zijn door de hei en een vervallen huisje midden op die hei. Door een verdwijning van een klasgenoot en het zien van dwaallichten en andere vreemde verschijnselen, raken de twee verstrikt in een magisch en spannend verhaal.

De trilogie over Huize Elfea bestaat uit de boeken ‘Dragans List’, ‘De Spreukenzinger’ en ‘Een Duister Gilde’ en speelt zich af in een wereld dat parallel loopt aan onze wereld, maar dan in een andere tijd en dimensie. Een plattegrond in de boeken laat je zien hoe dit Europa eruit ziet en waar het verhaal plaatsvind. De verhaallijn is zo veel omvattend dat ik dat hier niet kort kan vertellen. De ene ontwikkeling volgt na de andere. In een ‘gewoon’ boek zou het té zijn, maar juist omdat dit boek al zo fantastisch (dus vol fantasie) is, maken al die verwikkelingen ook niet meer uit.
Het zijn drie boeken vol elfen, feeën, elfeas (kruisingen tussen elfen en feeën), andere volkeren, hersenschudders, spreukenzingers, magiërs, dwerfen, chaoti en piraten.

Wie weet lees ik de boeken nog eens voor aan de kinderen . . . .

Veel leesplezier. En ik hoor graag wat jullie van deze boeken vinden.

Groetjes, Esther

Geen opmerkingen:

Een reactie posten