maandag 19 november 2012

Sinterklaas is in het land

Afgelopen zaterdag was het weer zover. Om 12:00u voor de televisie met pepernootjes. De kinderen vol spanning of het wel goed zou komen met het paard van Sinterklaas. Nou, dat kwam gelukkig goed, maar nu hebben de Pieten per ongeluk al het geld van Sinterklaas uitgedeeld in plaats van de pepernoten. (Dit stukje begrijp je alleen wanneer je elke avond het Sinterklaasjournaal kijkt en dat doen wij dus trouw.)

Een leuke tijd is aangebroken. Enthousiaste en verraste kindergezichten, cadeautjes, kinderen die in één keer heel snel kunnen eten en zich om kunnen kleden – om maar op tijd klaar te zijn voor het Sinterklaasjournaal.
Maar ook een drukke tijd. Voor de kinderen is het wel een heel spannende tijd met soms net even te weinig slaap en veel te verwerken.
En voor ouders – lees moeders – is er veel te doen. Zorgen dat op tijd alle cadeautjes binnen zijn, dat iedereen gelijkwaardig bedeeld wordt, bijbehorende gedichten maken, inpakken van de cadeautjes en zorgen dat er voldoende snoepgoed in huis is. Wat voor mij betekent dat de oven – en ik! – overuren maakt. Goed plannen is een must deze tijd.

En met de Sint nadert ook het einde van het jaar. Dat betekent kerstkaarten voorbereiden – dus de adressenlijst weer eens nakijken – en de zorgverzekering onder de loep nemen (zitten we nog steeds wel bij de meest handige verzekering voor ons?).

Nu is stress een verergerende factor voor fibromyalgieklachten, zo ook voor mij. En dat kan ik er uiteraard in deze drukke maanden net niet bij gebruiken.
Ik probeer maar te genieten van alle bezigheden en dubbel te genieten als de kinderen naar school zijn en ik even niets hoef. En verder: één ding tegelijk, ruim plannen én niet in paniek raken. Het komt ieder jaar weer goed.
Geniet ervan.
Groetjes, Esther

Geen opmerkingen:

Een reactie posten