maandag 9 juli 2012

Fibromyalgie en eetpatroon - overige aanpassingen

Eerder schreef ik al dat ik geen vlees meer eet en suiker zo veel mogelijk probeer te vermijden. Dit is allemaal begonnen doordat dit beter zou zijn voor mijn lijf met fibromyalgie.

Andere aanpassingen die ik heb gedaan ten aanzien van mijn eetgewoonten zijn het vermijden van E-nummers, zo min mogelijk bewerkte producten, zo veel mogelijk zelf maken (zoals pastasaus en sinds kort ook nasimix) en het liefs biologisch eten.
Deze manier van eten is gezond, beter voor het milieu en naar mijn mening beter voor mijn lijf en natuurlijk ook voor de lichamen van de kinderen, die nog in ontwikkeling zijn.
Het blijft wel zoeken naar betaalbare producten, maar ik merk dat dit steeds makkelijker wordt. Ik heb inmiddels een oog voor het woord ‘bio’ en het aanbod breidt zich gelukkig uit, ook onder de huismerken. Ook merk ik dat er vaak wel alternatieven zijn met minder of geen E-nummers, zoals laatst bij Sambal manis.
Regelmatig kom ik bij de natuurwinkel binnen. Veel producten zijn echt veel duurder dan de reguliere producten, maar soms valt het prijsverschil best mee. En nu ik de snoep- en koekpaden in de supermarkt links kan laten liggen, scheelt dat toch al geld. Het mag van mij wel ietsje duurder, maar het moet ook leuk blijven. En dat lukt redelijk, de laatste tijd.
Koekjes koop ik bijna niet meer, ik bak ze zelf wel. En de kinderen genieten. Ook brood bak ik zelf. Dit deed ik al af en toe, maar sinds ongeveer een half jaar bak ik al het brood. Ik bak dan drie broden tegelijk. Wanneer ik dat twee keer in de week doe, hebben we genoeg brood op voorraad.

Op visite gaan vraagt wel wat aanpassing. En de tijd voor dagjes uit komt er ook weer aan. Ik neem dan zelf drinken voor Ayla mee en ook tussendoortjes gaan in de tas. Het is altijd leuk om met een doosje met koekjes aan te komen.

En hoe het verder gaat lopen, dat zal de toekomst leren.

Groetjes, Esther

Geen opmerkingen:

Een reactie posten