zondag 29 januari 2012

De verleiding van het snoepen

In november kregen we voor Ayla het advies om haar geen suiker meer te laten eten en drinken. Dit was voor mij het moment om ook zelf nog verder te minderen met mijn suikerinname. Ik had namelijk al meerdere keren gehoord dat suiker niet goed voor je lijf is. Je lichaam krijgt voldoende natuurlijke suikers binnen door het eten van groente en fruit. Het heeft daarnaast echt geen extra toegevoegde suikers nodig.
      Wat ik vooral merk dat wanneer ik flauw ben, ik de neiging heb om een stuk chocola te pakken of een stapeltje koekjes (liefst ook met chocola). Al een tijd probeer ik dit te vervangen door een handje noten, een boterham met kaas of appelstroop of een rijstwafel met jam of zo. Pas op het moment dat Ayla geen suiker meer mocht, ben ik helemaal gestopt met suiker. Ruim een maand heb ik dit volgehouden.
      Maar toen kwam Bobs verjaardag en Kerst. En heb ik toch – met mate – meegedaan.  De chocoladetaart van Bobs verjaardag viel mij achteraf heel zwaar en ik had spijt dat ik had meegegeten. Maar het is toch veel gezelliger om met de rest mee te doen?
      En ook met Kerst heb ik wat chocolaatjes gegeten. Dit was dan wel vooral biologische chocola met rietsuiker (wat beter schijnt te zijn), maar mijn lijf heeft de smaak van suiker en chocola weer te pakken. En verlangt naar meer.
      Ik weet niet of het de tijd van het jaar is – het is koud en guur buiten – en ik daarom meer energiebehoefte heb. Het lijkt wel alsof ik de hele dag trek heb. De hele dag door heb ik behoefte om te eten.  En juist omdat ik flauw ben, neig ik dan naar het “verkeerde” eten. Een stukje chocola moet toch kunnen? Alleen dat stukje chocola voldoet niet en ook van meerdere stukjes en/of meerdere koekjes krijg ik geen voldaan gevoel. Het is niet dat ik me schuldig voel dat ik overstag ben gegaan, maar ik lijk me juist wel nog flauwer te voelen door de suikerinname. En dan vraag ik me wel af waarom ik dan toch weer aan het snoepen ben geslagen. Maar ja, wat kan ik dan eten? Een rijstwafel met jam is ook maar zo zo.

Ik ben heel benieuwd of anderen dit herkennen. En uiteraard sta ik open voor tips.
Wie weet lekkere, verantwoorde tussendoortjes die wel een voldaan gevoel geven?

Liefs, Esther

4 opmerkingen:

  1. Deze tijd van het jaar? Is het winter dan? Nee Es, dat heeft dus niets met je gebrek aan energie te maken. Hooguit omdat het wat meer donker is buiten, maar dat je in de winter meer moet eten i.v.m de kou is iets wat stamt uit de tijd dat we nog in houten hutjes met berenvelletjes sliepen.. ;-)

    Ik denk dus echt dat het aan iets anders ligt. Wat? Ja eh.. dat weet ik dus niet, dus aan mij heb je niet veel in dit geval vrees ik.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hoi Vera,
    Weet jij misschien nog wel lekkere, verantwoorde tussendoortjes. Jij bent tenslotte de afgelopen tijd - en nog steeds? - ook goed bezig geweest.
    En de kou vraagt misschien niet meer energie, maar door de kou heb ik wel meer last van pijn in mijn knieën en handen en ben ik helemaal wat stijver en gevoeliger. En dit vreet - helaas - wel energie. En ik zit meer binnen, wat het loopje naar de kast makkelijker maakt. Bezig blijven dus en mezelf inhouden.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Wat wel zo is, maar dat weet je denk ik zelf ook wel, is dat je absoluut niet langer dan 4 uur tussen je maaltijden moet hebben zitten. Dan blijf je flauw, omdat je hersenen het vullen van je maag dan niet meer registreren.

    Dus: ontbijt - 10 uurtje bijvoorbeeld fruit - lunch - 16.00 uurtje bijvoorbeeld bouillion of cup a soup, of eierkoek/ontbijtkoek (maar daar zitten voor jou denk ik te veel suikers in?) of een gekookt eitje (met rookvlees er om, maar ik weet dat je dat niet eet) en dan je avondmaal met veel groenten, vlees of vis en weinig pasta/rijst/aardappels.

    En ik weet uit ervaring, dat een groot deel ook tussen je oren zit. Je denkt dat je NU moet eten, maar dat komt voort uit gewoonte, verveling o.i.d. Tenminste, als je dus zo'n mooi schema hebt als hierboven. ;-)

    Is het bij jou ook niet de combi van EN geen vlees eten EN suikerbeperking?

    Ik roep maar wat hoor, misschien dat er ergens een lampje gaat branden.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik weet niet wat het is. Ik weet wel dat ik uit kijk naar het voorjaar. Warmere temperaturen, zonnetje . . .
      Deze periode met vorst én zon is goed om de winter af te sluiten, maar daarna mag het voorjaar losbreken.

      En nog een laatste aanvulling op jouw tips, wat bijna voelt alsof ik altijd een smoes klaar heb. Mijn glucosespiegel is snel laag en juist door het eten van suiker schommelt hij nog sneller. Maar inderdaad: tussendoortjes horen erbij. Ze mogen van mij iets royaler dan jij schrijft, maar het kan wel gezond.
      Mijn motivatie is inmiddels weer terug en ik ga er voor.

      Verwijderen