maandag 26 december 2011

Tweede Kerstdag

Vandaag loopt heel anders dan we vooraf hadden gedacht.
      Gisteren vierden we Eerste Kerstdag. Dat begon met een lekker ontbijt. Kerstbrood (twee soorten), tulband, lekkere broodjes en natuurlijk kaarsjes aan.
      Na het ontbijt heb ik de High Tea voor eind van de middag voorbereid. De kinderen speelden heerlijk – zowel binnen als buiten – en ik heb nog een korte wandeling kunnen maken voordat mijn ouders kwamen.
      Eerst nog even zitten, kletsen en de aardigheidjes uitpakken die mijn ouders voor ons hadden meegenomen. Cadeautjes hoeven niet, maar het blijft leuk om ze te krijgen.
      Met z’n allen hebben we genoten van de High Tea en van elkaar.

De plannen voor vandaag lagen al klaar. Na het ontbijt zouden we ons klaar gaan maken voor een bezoek aan het zwembad. Met Ayla de zwemslag oefenen en de jongens gewoon lekker de vrije hand geven in het water. Freek zou vandaag koken: vis, worteltjes en aardappelgratin.
      De plannen vielen vanmorgen echter al snel in duigen. Ik werd wakker van Ayla die in de badkamer aan het spugen was. Dit kan een restje zijn van de buikgriep die alle drie de kinderen afgelopen week een dag hadden, maar het kan ook komen van het anders dan anders eten gisteren. Een High Tea is toch vooral zoetigheid, ook al is het voor Ayla dan zonder suiker. Het spugen van Ayla zorgde niet meteen voor het opzeggen van de plannen, maar toen Bob ook begon te klagen dat hij het gevoel had dat hij moest spugen en zich duidelijk niet lekker voelde, hebben we de plannen maar in de ijskast gezet.
      Televisie aan, een ontbijtje tijdens het kijken en verder een beetje hangen, lummelen, een klein klusje en zo gaat de dag ook wel weer voorbij.
      De vis laten we maar in de diepvries. Wat we vanavond dan wel eten? Geen idee. Een broodje, een overgebleven sandwich of scone (voor de niet-zieken onder ons), een kopje soep? Ach, dat bedenken we vanavond wel.

Ayla heeft trouwens afgelopen week heerlijk geslapen. Ze heeft nu dus een week haar puffer. De eerste avond heeft ze nog wat gehoest, maar dat was duidelijk als reactie op het medicijn. Verder heb ik geen hoestje meer bij haar gehoord. Ze is een stuk fitter, vrolijker, stralender. En ook ik voelde me na twee dagen al weer meer mens worden.
      Gisteravond hoorde we een klein hoestje en vanmorgen dus spugen.
      Mijn blogs plaats ik ook op de libellesite en daarop kreeg ik een reactie van een moeder die de klachten van Ayla herkent. Haar dochter heeft veel gehoest doordat zij geprikkeld wordt door omhoog komend maagzuur. Op mijn beurt herken ik weer veel uit haar verhaal. En dat zou kunnen verklaren waarom Ayla juist vanochtend last heeft van spugen en gisteravond gehoest heeft. Het was tenslotte een rare maaltijd gisteren en een anders-dan-anders-dag. En dat Ayla daar gevoelig voor is, weten we inmiddels.

Ik wens iedereen een heel goed einde van 2011 en veel geluk, gezondheid en liefde voor 2012.

Groetjes, Esther

Geen opmerkingen:

Een reactie posten