maandag 16 februari 2015

Wandelen als therapie en sport

Na een half jaar waarin ik weinig liep, omdat twee verschillende kwetsuren aan mijn voet elkaar opvolgden, lijk ik het wandelen nu weer goed op te pakken.
Wandelen is voor mij de beste bewegingsvorm die er is om mijn spieren en gewrichten in conditie te brengen en te houden. Hard nodig met een combinatie van chronische knieklachten en fibromyalgie.

Zo’n 20 jaar geleden – wat gaat de tijd toch snel! – vond ik dat lopen niets. Ik kon toen hooguit 5 minuten achtereen lopen.
Juist toen kreeg ik van mijn fysiotherapeut de opdracht om iedere dag te wandelen en zo te proberen mijn actieradius te vergroten.
Wat baalde ik toen van die opdracht!
En wat kan ik nu genieten van een wandeling, vooral in de duinen of in het bos!

De natuur is elke keer weer mooi

Nu ik het lopen weer op heb kunnen pakken, probeer ik drie keer per week naar de duinen te gaan. Daar loop ik nu eenmaal het fijnst.
En dan kom ik ook geregeld deze mooie,
maar wel grote dieren tegen
En ja, dat kost tijd.
Ik zie het echter zowel als therapie en als sport. Na afloop even douchen en mijn dag is goed begonnen. Ik kan dan met een trots gevoel en vol energie aan mijn andere bezigheden beginnen.
(Hoe ik dat straks ga doen als het werk op de moestuin weer gaat beginnen . . . . ? Geen idee, dat voegt zich dan wel weer. Hoop ik.)



Daarom baalde ik ook toen vorige week maandag ik in het bos een migraine-achtige aanval voelde opkomen en ik veel te snel weer terug naar huis ging. Even verplichte rust, maar met het voornemen om, zodra het kan, de routine weer op te pakken.

Dus hopelijk ben ik, als jullie dit lezen, alweer terug van mijn rondje. Want wat heb ik het gemist!

Groetjes, Esther

Geen opmerkingen:

Een reactie posten