maandag 14 april 2014

'Ik kan het alleen!'

De tijd is aangebroken dat ik niet meer mee hoef te fietsen naar school. Ayla wil én kan het alleen.
Het zat er al een tijdje aan te komen. Ze fietst namelijk vaak voor me uit en ik let dan goed op of ze goed uit kijkt, haar hand uitsteekt en dat soort dingen. Ook gaat ze wel eens samen met haar broers naar het schoolplein – om te spelen na schooltijd – of naar het dorp om een boodschapje te doen.
 
Dit is alweer bijna twee jaar geleden
en toen fietste ze al goed
Een paar weken geleden was ik ‘s morgens, gelijk met haar, bezig om mijn schoenen aan te trekken.
‘Waar ga je heen?’ was de vraag.
‘Nergens heen’, want ik had geen plannen en ik dacht dat ze doelde op waar ik vanaf school heen zou gaan.
‘Waarom doe je dan je schoenen aan?’
‘Ik fiets met je mee naar school.’
‘Nou, dat is ook zonde van je tijd!’ Tja, daar kan je het dan mee doen.
De boodschap was wel heel erg duidelijk. Toen wist ik dat de tijd echt genaderd was om haar heel binnenkort alleen te laten fietsen.
Ik heb dit nog ongeveer twee weken uitgesteld waarin ik nog beter op lette of ze zich veilig gedraagt in het verkeer. En alsof ze het wist: in die tijd fietste ze wel heel snel voor me uit. Zo snel dat ik haar niet eens meer in kon halen.
En ja, het ging goed.
En ja, nu fietst ze dus alleen naar school.
En ja, ze zou ook zelf naar huis kunnen fietsen, want ook dit kan én wil ze.
Maar nee, dit doe ik dus meestal niet.
Waarom? Omdat ik nog wel het contact wil houden met de (voornamelijk) moeders op het schoolplein. Voor speelafspraakjes, maar ook om gewoon van elkaar op de hoogte te blijven, om bereikbaar en zichtbaar te zijn voor die ouders.

Ze kan het dus wel, alleen naar school fietsen en weer terug naar huis. En dat weet ze donders goed, want de eerste week dat ze dit mocht, is ze meteen twee middagen op het schoolplein gaan spelen. Horloge mee voor de tijd en precies op tijd thuis voor het avondeten.
En dan weet je: ook zij wordt groot!

Groetjes, Esther

Geen opmerkingen:

Een reactie posten