maandag 12 september 2011

Opstartproblemen

Nu de kinderen weer naar school zijn, wil ik graag verder werken aan mijn boek. Voor de vakantie heb ik een nieuwe start gemaakt en ik ben heel benieuwd of ik hier nog steeds tevreden over ben, nadat ik er twee maanden niet naar gekeken heb.
      Toch kan ik het nog niet opbrengen en ik denk dat hierbij verschillende oorzaken meespelen.
      Natuurlijk is het lastig om iets op te pakken wat al een tijdje ligt en het zal ook gerust meespelen dat ik er tegenop zie om verder te gaan. Ik wil tenslotte dat mijn verhaal iets wordt dat meerdere mensen kan boeien en dit blijkt toch lastig te zijn. Ik weet echter dat als ik eenmaal ben begonnen, ik het heerlijk vind om te schrijven.
      Wat me vooral tegenhoudt, is dat ik nog zoveel andere dingen wil doen. Het huis kan bijvoorbeeld in alle kamers wel een stofdoek gebruiken. Ik wil de herinneringen van de vakantie, die nu nog vers zijn, vastleggen in een fotoboek. Maar voordat ik daar aan kan beginnen, liggen er nog andere foto’s te wachten om ingeplakt te worden. Het zijn er gelukkig niet heel veel, maar ik vind het toch fijn om “bij te blijven”. Ook zijn er souvenirs waar ik nog wat mee wil doen.
      Bovendien heb ik ook gewoon behoefte aan tijd voor mezelf. Even met niemand rekening houden, dingen doen waar ik zin in heb, die voor mij goed voelen. Morgen dus lekker naar de stad, een winkeltje zoeken dat ik bij toeval ontdekt heb door een folder en gewoon lekker neuzen, snuffelen en kijken of er nog wat in de uitverkoop hangt/ligt.
      Als laatste mogelijke oorzaak speelt mee dat ik me gewoon niet zo prettig voel. Het weer is warm en koud tegelijk en heel afwisselend. Ook is het vochtig en benauwd en ik merk dat ik daar last van heb. Ik heb sneller hoofdpijn, zie regelmatig sterretjes en mijn lijf voelt stijf en stram, vooral mijn handen.

Ach, het schrijven is geen verplichting. Toch? Al lijkt het me heerlijk om weer in de schrijfflow te zitten en vooral als mijn boek echt af is. Ik hoop dat dat me gaat lukken. Maar nu nog even niet. Volgende week? Ik spreek met mezelf af dat ik uiterlijk de laatste week van september het schrijven weer oppak.

Ik houd jullie op de hoogte.
Groetjes, Esther

Geen opmerkingen:

Een reactie posten