maandag 4 november 2013

Recept – kruidkoekjes met verschillende variaties

Laatst heb ik een variatie gemaakt op een recept wat ik wel vaker gebruik. En hierbij wil ik graag dit recept met haar variaties met jullie delen.

Kruidkoekjes (zonder suiker)

- 100 gram bloem (volkoren of gewone bloem, ik gebruikte een mengsel van 50 gram volkoren en 50 gram gewone bloem)
- 50 gram boekweitmeel
- 1 afgestreken tl. bakpoeder
- 80 gram roomboter (ik gebruik liever vloeibaar boter, dat mengt makkelijk)
- 50 gram appelstroop
- 1-3 afgestreken tl. speculaaskruiden (naar smaak)
- 1-2 tl. kaneel (naar smaak)

Meng bloem, boekweitmeel, bakpoeder, speculaaskruiden en kaneel in grote kom door elkaar.
Voeg de boter en appelstroop toe en kneed met je handen tot een samenhangend deeg.
Haal de bakplaat uit de oven en leg er bakpapier op.
Verwarm de oven voor op 175 graden Celsius.
Vorm van het deeg koekjes. Leg elk koekje op de bakplaat
Bak de koekjes gedurende 15 minuten in de oven.
Laat ze afkoelen op een rooster.

Variatie 1: Voeg een handje rozijntjes toe.
Variatie 2: Gebruik geen speculaaskruiden en kaneel, maar 2 tl. anijspoeder. Voeg verder 25 g rozijntjes, 25 g. hazelnoten en 25 g. muesli toe aan het deeg.
Variatie 3: Gebruik geen speculaaskruiden en kaneel, maar 1 tl. anijspoeder en een ½ tl. venkelzaadjes toe. Voeg verder nog 25 g. cranberries en 25 g. havermout toe.

Dan krijg je dit soort koekjes:

Zelf maak ik dit recept meteen in tweevoud, want de koekjes zijn hier erg geliefd en met vijf koeketers zijn ze toch wel binnen een week op.

Oorspronkelijk recept heb ik van internet: http://suikerwijzer.nl/suikervrije-kruidnoten-pepernoten/. Het recept is dus bedoeld voor kruidnootjes, maar voor koekjes vind ik het lekkerder. Voor kruidnootjes heb ik weer een ander recept. Zie ook elders op mijn blog http://www.estherav.blogspot.nl/2012_11_01_archive.html.

Veel bakplezier.
Groetjes, Esther

Geen opmerkingen:

Een reactie posten