dinsdag 4 oktober 2011

Dinsdag: Er-op-uit-dag

Het is nu al weer ruim een jaar geleden dat ik gestopt ben met werken (en nog steeds vind ik het heerlijk). Ik had alleen bijna een heel schooljaar nodig om tijd te maken om er op dinsdag op uit te gaan. Dinsdag is namelijk de dag dat de kinderen nog steeds overblijven. Hier heb ik bewust voor gekozen om één dag in de week te hebben, waarop ik niet hoef te haasten en steeds op mijn horloge hoef te kijken.
      Een boodschapje, een korte wandeling, werken aan mijn boek, de administratie, soppen, opruimen, creatief bezig zijn . . . Er is altijd wel wat te doen en de dinsdagen – en alle andere dagen – waren al snel gevuld.
      Pas toen de zomervakantie er aan dreigde te komen, wist ik dat ik nu mijn kans moest pakken. Wanneer de vakantie eenmaal begonnen zou zijn, zou ik zes weken het ritme van de kinderen volgen en voor hen klaar staan. Niets mis mee, hoor. Ik vind het heerlijk om samen met hen van alles te ondernemen, maar het kost wel energie. En ik heb meer energie als ik tijd voor mezelf heb gehad.

De drie dinsdagen voor de vakantie ben ik er dan ook lekker op uitgetrokken, twee keer met de fiets, één keer lopend. Thermoskan met thee mee, een broodtrommel en wat lekkers. Een routeplanner maken en gaan. Op zo’n dag hoef ik alleen aan mezelf te denken, te genieten van de natuur en de omgeving en kan ik bijtanken. En ondertussen ook nog mijn spieren trainen.
      Na de vakantie merkte ik dat ik deze dagen-voor-mezelf gemist had. Vlak na de vakantie kwam het er niet van, door wisselende oorzaken. Maar vorige week heb ik bewust ‘er op uit’ in mijn agenda gezet. Het weer was niet zo mooi als verwacht, maar het was (meestal) droog en het waaide nauwelijks. Heerlijk fietsweer dus. Ook vandaag ben ik er weer op uit getrokken en volgende week staat de dinsdag al geblokkeerd: ER OP UIT.

Groetjes, Esther

Geen opmerkingen:

Een reactie posten