woensdag 29 september 2010

Laptop of PC?

Tja, daar zit ik dan. Ik zit achter de laptop van mijn moeder om uit te proberen of een laptop mij bevalt. We denken er namelijk over om een laptop aan te schaffen, maar ik weet niet of ik er goed op kan werken met mijn “fibromyalgie-handjes”.

Sinds kort heeft mijn moeder een laptop, wat op zich al een wonder is. Mijn moeder is heel handig met naald en draad en in het maken van kaarten en nog veel meer, maar zodra er knopjes bediend moeten worden en er elektriciteit nodig is, dan is ze niet zo handig. Nu vond mijn moeder het dan toch tijd worden om met een computer te leren omgaan, zodat ze zelf mailtjes kan versturen e.d. En om goed te kunnen oefenen – en niets verkeerds te kunnen doen met de PC van mijn vader – is er een laptop aangeschaft. En dat geeft mij dus de gelegenheid om het eens uit te proberen.

Zoals in een eerder blog staat, heb ik de ambitie om een boek te gaan schrijven. Hiervoor zal ik geregeld achter een PC of laptop moeten zitten en het is belangrijk, zeker voor iemand met lichamelijke klachten als ik, maar eigenlijk voor iedereen, dat mijn werkhouding dan goed is. Ook weet ik niet of het toetsenbord van een laptop voor mij handig is.
Op mijn werk had ik een ergonomisch toetsenbord, die er thuis waarschijnlijk ook nog gaat komen. Ook heb ik al een ergonomische muis. Beiden zijn zowel op een PC als op een laptop aan te sluiten, dus het toetsenbord van een laptop  hoeft geen belemmering te zijn.

Wat nu meespeelt om naar een laptop te gaan kijken, dat ik op die manier ook mijn eigen bestanden mogelijk beter kan beschermen. Bij computerproblemen afgelopen week zijn al mijn documenten die ik ooit in Word heb gemaakt en opgeslagen verloren gegaan. Adressenlijsten, belangrijke informatie, maar ook de eerste opzet van mijn boek, waar ik twee jaar geleden mee begonnen was. Nu had ik de afgelopen anderhalf jaar daar niets meer mee gedaan, dus waarschijnlijk had ik deze teksten niet letterlijk meer willen gebruiken. Maar toch. Het was vorige week even flink balen. Nog steeds is het jammer, maar ik realiseer mij dat het niet helpt als ik me hier druk over blijf maken. We hebben geprobeerd de documenten terug te halen. Dit is niet gelukt. Dus nu is het gewoon zo.
Ik ben blij dat ik de afgelopen tijd – sinds ik gestopt ben met werken – nog niet verder gegaan was met het boek. Daardoor ben ik geen nieuw werk kwijtgeraakt.
Ik heb nu wel heel veel zin om een start te maken met wat – naar ik hoop  - een boek gaat worden.

Door de computerproblemen van afgelopen week realiseer ik me nu wel heel goed dat ik belangrijke bestanden goed moet opslaan en ook een back-up maken. Dat kan op een PC, maar ook op een laptop. Vanaf nu ga ik in ieder geval back-ups maken! Daar wil ik een USB-stick voor gebruiken; eens kijken of we er nog één hebben, anders zal er toch één aangeschaft moeten worden.

Tot nu toe merk ik dat het typen goed gaat. Het is nog wel wennen, dus ik typ regelmatig verkeerde letters, maar ook dat zal wennen. Ik denk wel dat het goed is dat, wanneer ik echt langer wil gaan typen, ik een ergonomisch toetsenbord aan de laptop koppel. De houding voor mijn vingers is toch wat krampachtig, omdat het toetsenbord van de laptop zo recht en relatief klein is.

Ik zit nu aan de eettafel, terwijl de PC in een computerkast staat. De eettafelstoel is in verhouding te laag voor een goede werkhouding. Dit merkte ik al snel en nu zit ik op de opstapkruk voor in de keuken (van Ikea). Deze houding is wel goed: mijn armen hangen ontspannen naast mijn lichaam, mijn schouders zijn niet opgetrokken en de tafel is op de hoogte van mijn ellebogen. Ik hoef hierdoor nauwelijks tot geen kracht te gebruiken om het toetsenbord te bedienen.
Wat ik ook prettig vind, is dat de eettafel lekker ruim is. Ik kan veilig een grote beker thee naast me neerzetten of bijvoorbeeld een naslagwerk naast de laptop leggen. Hier is nu de ruimte voor, terwijl deze ruimte in de computerkast ontbreekt.
Een ander voordeel is dat, door de eventuele aanschaf van een laptop, er een tweede computer in huis beschikbaar komt. Dit betekent dat als ik achter de laptop zit, de kinderen ook kunnen computeren. Aangezien ze ouder worden, zal voor school steeds vaker de computer nodig zijn. Eén computer in huis zal dan te weinig zijn.

Ben ik om? Ik denk het wel. In ieder geval spreekt het idee van een laptop mij steeds meer aan.
Heeft de uitstraling van een laptop (modern, hip, mobiel) hier ook mee te maken? Misschien wel.

Ik blijf nog een weekje proberen en neem de aanschaf van een laptop zeker in overweging.

Esther

Geen opmerkingen:

Een reactie posten