zondag 25 januari 2015

Bewust eten is hip (met recept!)

Dat ik bewust met eten bezig ben, weten jullie inmiddels wel.
Ik merk trouwens dat steeds meer mensen letten op wat ze eten en open staan voor verandering en dan bedoel ik het laten staan van of in ieder geval minderen met suiker, E-nummers, kant-en-klare zakjes.
En blijkbaar is dit nog meer dan ik dacht, want zelfs in de ‘Boodschappen’, het tijdschrift met recepten van een aantal supermarktketens, staan deze maand een aantal recepten zonder suiker. Zoals havermoutkoekjes, dadel-vijgenreep, studentenhaverkoek en noten-honingspread. Ik werd er in ieder geval helemaal blij van toen ik dit zag.

Inmiddels heb ik de ‘havermoutkoekjes met cranberry’s en hazelnoten’ gemaakt. En, eerlijk is eerlijk, je proeft dat het verantwoord is, maar ze zijn ook echt lekker. Lekker als koekje bij de thee, maar volgens mij nog lekkerder om mee te nemen naar school, tijdens een wandeling of een dagje uit.

Omdat niet iedereen de ‘Boodschappen’ in huis heeft, deel ik hier met jullie het recept.


Havermoutkoekjes met cranberry’s en hazelnoten


Bereidingstijd: ca. 40 minuten (waarvan 20 minuten oventijd)

Nodig:
·      100 gram gedroogde cranberry’s
·      100 gram havermout
·      50 gram hazelnoten, grof gehakt
·      1 theelepel bakpoeder
·      4 eetlepels appelstroop
·      bakplaat met bakpapier
·      keukenmachine

Bereiden:
Laat de cranberry’s wellen in heet water. Verwarm de oven voor op 160°C. Spreid de havermout en hazelnoten uit op de bakplaat en rooster ze circa 10 minuten in het midden van de oven. Laat afkoelen. Giet de cranberry’s af en maal de helft ervan samen met de havermout, noten, het bakpoeder en een snufje (grof) zout in een keukenmachine. Draai de appelstroop en als laatste de rest van de cranberry’s kort mee tot alles goed aan elkaar plakt en samenhangt. Maak kleine bergjes op de bakplaat en bak de koekjes laag in de oven in 15-20 minuten bruin.
(Eigen toevoeging: ik heb de bergjes halverwege de baktijd nog even verder aangedrukt, zodat het meer koekjes werden. Anders was ik bang dat het meer als kruimels, dan wel cruesli, uit de oven zou komen.)

Zeker een aanrader om vaker te maken!

Groetjes, Esther

1 opmerking:

  1. Deze week ga ik alles in huis halen die appelstroop kan ik die vinden hier bij ons in België bij Albert Hein. Ik probeer geen suiker meer te eten, dit lijkt me een lekkernij die ook nog gezond is. Groetjes Linda

    BeantwoordenVerwijderen