maandag 7 oktober 2013

Fibromyalgie, wat helpt?

Het is een tijdje geleden dat ik over ‘mijn’ fibromyalgie schreef. Het is dan ook niet iets waar ik iedere dag of zelfs iedere week mee bezig ben. Dat is wel eens anders geweest.
Zo’n vier jaar geleden stond ik met fibro op en ging er mee naar bed. Zelfs ’s nachts was ik er vaak mee bezig, als ik weer eens niet kon slapen door de pijn en me ergerde omdat ik al zo moe was.

Wat is er veel veranderd in die vier jaar.
Maar wat zorgt er nu voor dat het nu zo goed gaat? Daar is – helaas – geen eenduidig antwoord op. (Was het maar waar!)
Ik denk – of eigenlijk weet – dat het voor mij een combinatie is:
- geen vlees meer eten;
- het eten van geraffineerde suiker en andere bewerkte producten vermijden;
- niets ‘moeten’ en zo stress verminderen;
- iedere dag bewegen (wandelen of fietsen);
- yoga voor het slapen gaan om zo ontspannen in slaap te vallen én mijn lijf soepel te houden/maken;
- regelmatig mediteren;
- gebruik van homeopathische geneesmiddelen en voedingssupplementen;
- accepteren dat het is zoals het is;
- genieten van de dingen die wel gaan.
(Deze lijst staat in willekeurige volgorde, de één is voor mij niet belangrijker dan de ander.)


Voor mij is dit allemaal terug te leiden tot bewust leven. Behalve de bovenstaande punten hoort daar ook de natuur bij; in de natuur zijn, de natuur eten, de seizoenen volgen.

De stroming van minder (minder werken, minder consumeren, minder luxe) die een deel van de samenleving oppakt, lijkt mij goed passen bij mensen met fibromyalgie. Dit zorgt namelijk voor minder stress, meer rust en meer bewustzijn. Voor mij voegt het in ieder geval goed. Voor anderen misschien ook?

Groeten, Esther

Geen opmerkingen:

Een reactie posten