maandag 19 september 2011

In vier dagen uit: Kind van Tibet

Sinds ik de televisie drie jaar geleden uitgebannen heb, kom ik weer aan lezen toe. Ik lees van alles, maar over het algemeen zijn het boeken over mensen. Over hun zoektocht, over hun leven, hun denkwijze, hun verhaal.

Vorige week dinsdag viel in de bibliotheek mijn oog op het boek ‘Kind van Tibet’, geschreven door Soname Yangchen, met als ondertitel ‘Het dramatische, waargebeurde levensverhaal van Soname’s vlucht naar de vrijheid’.
      ’s Avonds ben ik begonnen met lezen. Ik wilde na één hoofdstuk stoppen met lezen om op tijd naar bed te gaan. Maar ik werd zo gegrepen dat ik verder ben gaan lezen en dat terwijl het boek technisch gezien beter zou kunnen. Toch maakte de manier van schrijven, de openheid van Soname en wat zij allemaal meemaakt, het boek voor mij tot een boek dat ik niet weg wilde leggen. Ik heb de 250 pagina’s in vier etappes uitgelezen. Vrijdagavond had ik het boek uit.

‘Waar gaat het boek over?’ vragen jullie je misschien af.
      ‘Kind van Tibet’ is het verhaal van een Tibetaans meisje dat door de situatie in Tibet al heel jong werkt als huishoudster, onder erbarmelijke omstandigheden. Op zestienjarige leeftijd vlucht zij over de Himalaya naar India, waar zij probeert een leven op te bouwen. Ook hier komt zij voor problemen te staan. Uiteindelijk belandt zij in Europa, waar ze eindelijk de vrijheid kan ervaren, maar waar ze nog steeds gekweld wordt door haar verleden.
      Soname is een krachtig en positief ingesteld meisje, en later vrouw, die mede door haar Tibetaanse afkomst het hoofd weet te bieden aan welke omstandigheid dan ook. Juist door deze instelling is het boek geen klaagzang geworden, hoewel je dat zou verwachten naar aanleiding van alles wat Soname heeft meegemaakt.

Een aanrader voor iedereen die geïnteresseerd is in boeken over mensen en andere culturen.

Groetjes, Esther

P.S. Mijn plannen voor vorige week liepen een beetje anders. Bob en Rick waren vanaf dinsdag thuis, ziek dus. Vandaag zijn ze weer een ochtend naar school. Ik hoop dat het goed gaat, zodat ze morgen weer de hele dag kunnen, inclusief overblijven. Dan kan ik het nieuw ontdekte winkeltje gaan bekijken.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten