maandag 29 oktober 2012

Recept zandkoekjes (suikervrij)

Onze koektrommel is bijna altijd wel gevuld met suikervrije koekjes, zelfgebakken.
Soms vind ik speciale, suikervrije recepten op internet. Maar vaker pas ik bestaande recepten aan. Zo ook het recept voor deze zandkoekjes. (Origineel recept uit het dierenverzamelboek van AH 2011.)

Nodig:
- 250 g bloem (soms vervang ik de helft door volkorenmeel voor meer voedingswaarde)
- 85 g honing
- 110 g vloeibare boter (dit mengt handiger dan harde boter)
- 1 ei

Meng alle ingrediënten goed door elkaar.
Verwarm de oven voor op 200⁰C.
Rol het deeg uit tot een dikte van 1 cm en steek of snijd hieruit de koekjes in de door jou gewenste vorm. Leg de koekjes op een ingevette bakplaat of op een met bakpapier beklede bakplaat.
Bak de zandkoekjes 15 minuten.
Even laten afkoelen op een rooster en eet smakelijk.


De laatste keer dat ik deze koekjes maakte, wilde ik wat anders. Ik heb toen rolletjes gerold en hiervan krakelingen gemaakt. Na het bakken – wanneer de koekjes nog warm zijn – heb ik ze ingesmeerd met honing en bestrooid met rietsuiker. Kokos kan natuurlijk ook. (Let op: de honing droogt snel op, dus één koekje tegelijk, anders plakt de rietsuiker of kokos niet meer.)

Eet smakelijk,
Esther

Geen opmerkingen:

Een reactie posten