zondag 22 januari 2012

Ieders gezondheid

Wat betreft gezondheid zijn we dit jaar niet bijster best begonnen.
      Oké, Ayla is van haar hoesten af en gaat best goed.
      Bob was de eerste schoolweek meteen al een dag ziek thuis. Hij voelde zich niet zo lekker, had last van zijn buik. Omdat hij dit wel vaker heeft, toch maar langs de huisarts. De huisarts vermoedt een prikkelbare darm en dit past ook wel bij Bob. Bob is een “heerlijke piekeraar”. Op de vorige school had hij regelmatig last van dagen dat hij zich niet helemaal fit voelde, maar ook niet echt ziek was. Op die school voelde hij zich ook niet prettig en dat uitte zich in hoofdpijn, piekeren en buikklachten. Op de nieuwe school was het vlak na de Kerstvakantie natuurlijk ook wel weer even wennen.
      Advies van de huisarts: zakjes met vezels proberen. Deze zakjes lijken te helpen, maar toch willen we deze liever niet altijd gebruiken. Er zit behalve vezels namelijk ook kunstmatige “rotzooi” in. Bovendien moet hij er anderhalve liter vocht per dag bij drinken. Dat is voor een kind bijna niet te doen. Liever doen we extra vezels in zijn yoghurt en in het brood, laten we hem evengoed voldoende drinken en stimuleren hem om elke dag te mediteren. Uit eigen ervaring weet ik dat regelmatig mediteren (al is het maar vijf of tien minuten) je helpt om ook op andere momenten rustiger te blijven. En wanneer Bob zich minder druk maakt, minder piekert, zal hij zich ook beter voelen.

Afgelopen dinsdag mocht ik naar de huisarts om de uitslag van de allergietest van Ayla te bespreken. Zij was op 19 december geprikt, maar het duurde dus even voordat de uitslag bekend was. De huisarts vertelde mij dat Ayla in ieder geval aanleg tot astma heeft. Dit betekent dat haar luchtwegen zich vernauwen als deze op een bepaalde manier geprikkeld worden. Dit kan door drukte, inspanning of een rokerige ruimte zijn, maar bij haar ook door huisstofmijt. Uit de test blijkt namelijk dat ze hier allergisch voor is. Gelukkig heeft Ayla laminaat in haar kamer. Laatst hadden we al de hoeveelheid knuffels in haar bed drastisch verminderd, zodat ze meer slaapruimte heeft. Dinsdag heb ik ook het vloerkleed voor haar bed weggehaald. Verder zijn er (nog) weinig extra maatregelen nodig.
      Ayla is gebaat bij rust en regelmatig en met niet zoveel bewerkte voedingsstoffen. Dagen zijn niet altijd rustig te houden, maar het bedritueel wel. Dus ook al gaan de kinderen later naar bed, dan toch tijd maken voor een voorleesverhaaltje om zo tot rust te komen en rustig in te kunnen slapen. En we blijven op haar voeding letten. Gewoon omdat het goed voelt.

Terwijl ik dinsdag naar de huisarts was, was Rick zo lang bij Opa en Oma. Rick werd maandag namelijk ziek wakker. Keelpijn, hoesten, hees en verhoging. Uiteindelijk is hij de hele week thuis gebleven. Vandaag (zondag) werd hij pas weer een beetje fit. Al is hij nog steeds verkouden.
      Bob is vanaf woensdag met dezelfde klachten thuis gebleven. Ook hij lijkt zich vandaag weer iets fitter te gaan voelen. Hopelijk kunnen ze morgen allemaal weer naar school.
      Ayla is wel verkouden en hoest af en toe een beetje en is met vlagen wat heser, maar ze lijkt zich staande te houden. We merken wel of dit zo blijft of dat ze toch nog ziek wordt.
      Zelf ben ik inmiddels wel duidelijk aangestoken. Vooral voel ik me heel moe. Mijn benen zijn slap, mijn hoofd zit vol snot en mijn keel voelt niet helemaal prettig. Een sjaal om mijn stijve nek, rustig aan doen – al ben ik daar niet echt goed in – en dan maar hopen dat ook ik snel weer opknap.
      Freek lijkt nog weinig last te hebben. Dat kan komen omdat hij deze week storingsdienst heeft en zich überhaupt geen ziekte kan veroorloven. Hij moet gewoon door gaan. Het is gelukkig een rustige week voor hem geweest met op tijd naar bed. Wie weet komt de klap alsnog wanneer morgen zijn storingsdienst afgelopen is.

Een andere keer wil ik aandacht besteden hoe het met mijn fibromyalgie gaat. Ik realiseer me dat ik hier weinig over geschreven heb in mijn blogs. Ook voor mijzelf is het goed om me bewust te zijn van hoe het gaat en wat de klachten lijkt te verergeren of juist te verbeteren. Maar dat dus een andere keer.

Groetjes, Esther

Geen opmerkingen:

Een reactie posten